Interview in ArtDependence Magazine

Gepubliceerd in september 2025 – door Dirk vanDuffel

“Macht, Geschiedenis, en Verandering”: De kunst van Marit Otto

Dinsdag, September 11, 2025

"Power, History, and Change": The Art of Marit Otto

De Nederlandse kunstenares Marit Otto beleeft kunst op vele niveaus en op veel verschillende manieren. Ze zoekt naar esthetiek en zeggingskracht, maar ook naar een bepaalde invalshoek.

Marit Otto maakt hedendaagse geëngageerde kunst. Ze zegt: “Het heeft een zekere urgentie. Het weerspiegelt ons, de mensen en de tijdgeest. Beelden zeggen meer dan woorden en spreken in feite heel direct onze gevoelens aan. Mijn beelden zijn een soort mix tussen activisme en filosofie, ze willen in dialoog.”

ArtDependence (AD): Hoe weerspiegelt je werk je huidige kijk op de wereld?

Marit Otto (MO): Mijn werk is een weerspiegeling van de tijdgeest. Het is wat ik distilleer uit het dagelijkse nieuws, ontwikkelingen, bewegingen en trends. De vragen die het oproept, het verdriet dat het teweegbrengt, de woede die het ontketent, moeten hun weg vinden naar iets visueels en betekenisvols. Uiteindelijk kristalliseert alles zich uit tot een beeld dat hopelijk iets universeels uitstraalt, schoonheid belichaamt en ook herkenbaar is als ook kritisch en/of filosofisch. Het beeld mag schokkend, provocerend en controversieel zijn, maar het moet ook aantrekkelijk zijn. Het moet de kijker aanspreken.

Deze aantrekkingskracht is essentieel, zodat kijkers na hun eerste kennismaking met het beeld de drang voelen om het verder te verkennen.

AD: Welke rol speelt de kunst volgens jou in het verbinden van mensen vandaag de dag?

MO: Eerlijk gezegd heb ik daar gemengde gevoelens over. Aan de ene kant zien we een toename van kunstliefhebbers over de hele wereld. Kunst is minder elitair geworden en toegankelijker voor het grote publiek. Dat is een goede ontwikkeling. Aan de andere kant zien we dat commercie een steeds grotere greep krijgt op alle aspecten van kunst, in alle kunstdisciplines. Het raakt steeds meer verweven met kapitalistische motieven. Ik ben er echter vast van overtuigd dat kunstenaars onafhankelijk moeten zijn in hun denken en voelen. Hun talenten mogen niet alleen worden gebruikt voor financieel gewin en winst, maar moeten de wereld een alternatieve route of een alternatief verhaal bieden. Ik geloof dat de kunst essentieel is voor verbinding en genuanceerde communicatie. Maar dat gezegd hebbende, ook voor een beetje frisse lucht in onze hoofden en harten.

AD: Welke boodschap of welk gevoel hoop je dat kijkers uit je kunst halen?

MO: Ik hoop ze een beetje wakker te schudden en ze aan het denken te zetten over de thema’s die ik ze voorleg. Dit is altijd mijn boodschap: er zijn alternatieve routes voor de weg die we nu allemaal bewandelen. Veranderingen zijn aan ons. Maar voor mensen die op zoek zijn naar schoonheid hoop ik ook aan hun verwachtingen te voldoen. Het vieren van schoonheid in de kunst is niet ijdel.

AD: Kun je ons iets vertellen over het verhaal achter het kunstwerk Man’s World, dat je dit jaar hebt geschilderd?

MO: We zien een paar mannen spelen en gooien met een blauwe bal, die op de aarde lijkt. Een van hen, die de grootste bal duwt, lijkt op Sisyphus, een figuur uit de Griekse mythologie. Sisyphus was een sluwe man, maar maakte de fout om de goden uit te dagen. Keer op keer wist hij aan de toorn van de goden te ontsnappen, maar daarmee maakte hij zijn uiteindelijke straf alleen maar erger. Zijn straf was dat hij tot het einde der tijden een rotsblok een berg in Tartarus op moest duwen.

Er zijn een paar haakjes in dit opzicht met deze tijd waarin mannen God en haar schepping op vele respectloze manieren uitdagen. Wat en wie deze uitgedaagde God is en wat hij vertegenwoordigt, verschilt per individu. Toch zijn we allemaal getuige van de ontmanteling van haar schepping. Je zou kunnen zeggen dat wie God ook is: bovennatuurlijk, een wonder of de natuur, zij wordt gebruikt en uitgebuit door wispelturige mannen met een egoïstische mentaliteit.

De rots die eeuwig de berg op wordt geduwd, staat symbool voor de geschiedenis, die zich, hoewel mogelijk in verschillende gedaanten, eindeloos herhaalt. Ik zou hieraan willen toevoegen: zonder er echt van te leren. De andere mannen op de foto zijn in dit opzicht geen beroemdheden, maar slechts een groep die enthousiast en toegewijd een opperste leider volgt, die zich manifesteert door mannelijke kreten en gebrul.

Lees het hele artikel: //artdependence.com/articles/power-history-and-change-the-art-of-marit-otto/

Main Image: Marit Otto, Man’s World, Acrylic on canvas

Meer werk op Art to Collect