(click here for English version
3 Zwolse kunstenaars, presenteerden zich een jaar lang als kunstzinnige wolf in commerciële schaapskleren.
03-01-2023- THIS IS ACTUALLY ART Het project (RE)CLAMED ARTSPACE is een jaar geleden van start gegaan en gaat letterlijk over het her-veroveren van kunst in de openbare ruimte.
Kunstenaars; Marit Otto, Corine Aalvanger en Herbert Alfonso bevraagden met dit project de positie van de beeldende kunst in een wereld die letterlijk overspoeld wordt met fysieke en digitale plaatjes, personal branding, infotainment en commerciële bedrijven die plotseling in allerlei tijdlijnen op duiken. Allemaal bedacht en gemaakt voor snelle beeldconsumptie. Ze vroegen zich af of deze likefabriek, een vijandige omgeving is geworden voor de complexere beeldtaal?
Online lijkt er bijna geen ruimte voor een tweede instantie, en geen diepere laag te bestaan. Beeld moet instant begrepen worden en tot actie aanzetten. Beeldende kunst lijkt daar juist haaks op te staan met beelden die aandacht vragen om begrepen te worden of gewaardeerd te worden.
Met dit project wierpen Marit, Corine en Herbert een blik in een (dystopische) toekomst en sneden en passant verschillende ethische vragen aan.
Ze zijn in de huid gekropen van 3 (eigenlijk 4) fictieve bedrijven en hebben een maatschappijkritische boodschap verstopt in een reclameboodschap, kunst vermomd als reclame.
De commerciële schaapskleren. I.G.C. INDUSTRIES en de drie start ups met hun signature products zijn ontsproten uit de geest van de 3 kunstenaars. I.G.C.(In Gods Chair) Industries is de zogenaamde investeerder, en het platform waar de 3 bedrijven zich profileerden met hun product. Het is een bedrijf dat op het randje van het betamelijke balanceert en de ethiek met enige regelmaat behoorlijk geweld aan doet. De boardmembers en CEO’s, Marcha Suikerberg, Sandra Jobse, Sander Pichai en Tim Kok, dragen namen die verwijzen naar topmensen uit Silicon Valley. Hier kan je z.g. betalen met je data onder de noemer ‘Data is the new currency’, een nieuwe economische filosofie waarover ze zelf zeggen dat het lijnrecht tegenover het data protectionisme staat.
Met het platform I.G.C. Industries- de zogenaamde – Start Up- investeerder – bevraagden ze het gedrag van bedrijven die puur uit winstoogmerk handelen, profit and power before people and planet.
I.G.C. spiegelt en weerspiegeld ook ons eigen gedrag- hoe ethisch zijn wij bij het aankopen van producten?
INPHONE, is een concept van Marit Otto: deze dubieuze Phone company zoekt de grenzen van privacy, algoritmes en leeftijdsbeperking op. INPHONE dient primair zichzelf, daarna de consument maar zeker niet de ethiek en het fatsoen. Gratis voor altijd verbonden en altijd online in ruil voor onbeperkt toegang tot jouw gegevens. Toekomstdenken avant la lettré.
KRACHT.VOER, is een concept van Corine Aalvanger: zij speelt met haar CCP3 food pil fijntjes in op de snelle markt van maaltijd – flits bezorging, een festival gevoel is nooit ver weg. De vleespil is er in drie dierlijke variaties: de kip, het varken en de koe. Just pop it in! Een magisch idee voor als het eten, an sich, je gewoon te veel wordt….
SWEATSHOP COUTURE, een concept van Herbert Alfonso: hij profileert zich met het product Blood Sweat Tears als vrij bloederig, best onethisch en onsmakelijk maar wel de weg naar succes als je dit bedrijf mag geloven. Een cult hit uit de States met als slogan ‘We don’t talk about other people’s blood sweat and tears, we just use them’.
“Wij wilden met dit geëngageerde project een artistieke en filosofische bijdrage leveren aan deze snel veranderende samenleving. In dit project staat de verhouding tussen commerciële en autonome beeldtaal op gespannen voet. We wilden onderzoeken hoe deze uitersten die veel met elkaar gemeen hebben zich tot elkaar verhouden en bevragen daarbij ook het kijkgedrag van het publiek met betrekking tot beeldende kunst. Delft de kunst het onderspit tussen al dat visuele geweld of blijft het (graag) gezien?”, aldus Marit, Corine en Herbert.
Het project manifesteerde zich online via de website: IGC.INDUSTRIES* en onder de naam IGC.industries official op Instagram, en als Marcha Suikerberg (CEO) Twitter en Linkedin.
De website is niet meer online.
Volgens de kunstenaars maakten ze op deze manier online deel uit van een global village maar als in Zwolle woonachtig en/of werkende kunstenaars wilden ze juist ook een visuele dialoog aangaan met het Zwolse publiek. Dit hebben ze in 2022/23 gedaan door de product posters en de publicatie op diverse Zwolse locaties te verspreiden maar ook door de online communicatie steeds meer richting Zwolle te plooien. “Het was geen makkelijke opgave om, ondanks de soms verontrustende content van de posts, positieve noch negatieve reacties te ontlokken aan het publiek” stellen ze achteraf vast.
Publicatie en manifest. In de maand december 2022 is de publicatie uitgegeven. onder de naam |RE|CLAMED ARTSPACE, welke ook uitsluitend in Zwolle (2000 stuks) verspreid is. In deze publicatie die nog online te lezen is, vindt u onder andere, als centerfold, een manifest waarin Marit, Corine en Herbert hun stelling betrekken en gaan ze ook dieper in op de sociaal maatschappelijke impact die de commerciële beeldtaal volgens hen op de toeschouwer heeft in een reflectief stuk.
10.06.23- visuele presentatie van het project tijdens het Shipyard festival 2023
*(RE)CLAMED ARTSPACE: RECLAMED is een samentrekking van het woord RECLAME en woord RECLAIMED
Campagnebeelden sociale media:
Dit project is mede mogelijk gemaakt door de commissie Cultuur en Kwalitieit van de gemeente Zwolle